Förlossningen

 
 
Man tar sig inte direkt tiden att sitta vid datorn längre, men jag ska försöka bli bättre framöver när allt börjar falla på plats här hemma då det är roligt att titta tillbaka på.
Nu tänkte jag iaf ta och dela med mig av förlossningen.
Är ni känslig för blod, slem mm så kan ni sluta läsa här.
Vill ni läsa om Elliotts förlossning hittar ni den HÄR.
 
04:10
Jag kliver upp för att gå på toa, upptäcker att slemproppen börjar lossna.
Får ut klumpar av slem med lite blodstrimmor i.
Tar fram en binda som jag tänkte att resten kunde hamna i om det skulle bli mer under natten.
På väg för att hämta den upptäcker jag att det kommer mer "kiss".
Skyndar tillbaka till toan och märker att det inte vill ta slut, känner sedan att det inte ens kommer från urinröret.
Min första tanke när jag förstår att vattnet gått är "helvete, nu får jag inte bada på förlossningen".
Tar en bebisblöja och går in till sovrummet för att hämta mobilen och ringa förlossningen, då vaknar Dennis och kliver upp.
Värkarna börjar.
 
04:30
Ringer och vi är välkommen in för att visa upp blöjan för en bedömning.
Jag ringer till mamma och berättar att hon får komma in och fortsätta sova här.
Vi packar det sista i våran väska medan vi väntar på mamma, sedan kunde vi inte riktigt sluta prata så vi stod i hallen ett tag innan vi kom iväg.
 
06:03
Vi får gå in på ett rum där barnmorskan tar min blöja och jag får en ny, hon undersöker mig, jag har öppnat mig 3 cm, cervix är utplånad och värkarna har blivit kraftigare.
Har 3-4 värkar på 10 min.
Får gå in till dagrummet så skulle hon kolla till mig efter en stund för att se om det hänt något.
Efter ca 20 min har värkarna blivit så kraftig så jag känner att andningen inte riktigt räcker till så Dennis får hämta en barnmorska som visar oss till vårat rum för att byta om.
Hon önskar oss lycka till då hennes skift är slut, då säger jag att vi får väl se om det blir ett augustibarn eller septemberbarn.
Hon skrattar till och undrar hur länge jag hade tänkt vara där och säger att du har fått barn innan jag är tillbaka halv två.
Minns att jag kände mig som ett frågetecken, för det lät helt absurt att det skulle gå så fort.
 
07:20
Jag ber om lustgas och ordagrant kastar mig över den, den slår till på en gång och jag börjar fnissa och tycker verkligen att Dennis borde prova.
Ny barnmorska kommer och ska undersöka mig igen, är nu öppen 5 cm.
 
08:02
Barnmorsan gör en ny undersökning och jag är nu öppen 7cm.
 
08:30
Jag känner att det börjar trycka på lite och hamnar i min egna bubbla och stänger helt av omvärlden för att fokusera på att slappna av och andas igenom dem.
Tillslut känner jag att nu kommer snart bebisen och ber Dennis ringa på barnmorskan.
 
09:05
Barnmorskan undersöker mig igen och jag är nu öppen 10 cm men får andas lite till i väntan på resten av sköterskorna som ska vara med.
Dylans hjärtljud sjunker och pendlar mellan 80-100 slag/min och jouren tillkallas.
 
09:10
Jag får äntligen börja krysta.
Tycker det känns lite tight och mitt upp i allt säger jag "ursäkta, ursäkta. Sist klippte ni mig och jag vill gärna inte spricka nu så ni kanske ska klippa för jag spricker snart".
 
09:12
Dylans hjärtljud har inte förbättras och ligger under 100 slag/min så dem beslutar att sugklocka måste användas för att få ut barnet fort.
 
09:14
De börjar använda sugklockan.
 
09:18
Efter 3 krystningar / 3 dragningar så kommer bebisen ut och läggs på min mage, hjärtljuden hämtar upp sig och han skriker så jag får honom på bröstet.
Fick en liten bristning på insidan som dem syr ihop med något stygn.
 
Ännu en gång fick jag en väldigt bra barnmorska och jag är så nöjd över förlossningen.
Otroligt bra bemötande, dem lyssnade på mig, hade stenkoll på mitt önskemål och koll på att jag ville ha extra hjälp med amningen denna gång då det sket sig totalt med Elliott.
Jag var betydligt piggare efter denna gång och kunde sitta på en gång, det tog typ en vecka med Elliott.
 
Vi bestämde att vi ville hem på en gång och fick vänta på barnläkaren.
Efter x antal timmar kommer hon då dem hade haft fullt upp på akuten, Dylan blev godkänd och vi får äntligen åka hem.
Den känslan var så skön, att få sova i sin egen säng och vi kunde andas ut ordentligt.
 
När jag skulle få Elliott så tog det ett bra tag innan han väl kom så jag hade hunnit med att säga en massa roliga saker till Dennis.
Den här gången hade jag hunnit med en sak som Dennis och barnmorskan hade skrattat åt (jag minns inte detta).
Hennes telefon började ringa men hon var upptagen så hon lät det ringa och då hinner jag snappa upp det och säger till henne "Du, jag kan ta det där eftersom du är upptagen".
Då hade hon sagt att jag nog var minst lika upptagen med mitt.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Eleni

Vad härligt att allt gick så bra :) Jag älskar att läsa förlossningsberättelser och höra hur det har gått till för andra. Maya fick dom också ta med sugklocka och det var på 3 eller 4 dragningen som hon kom. Trots att det blev sån panik i rummet och det fylldes av folk på bara några sekunder och dom låg över min mage så tycker jag det gick bra och jag var också pigg och var med upp vid vägning och mätning bara ett par timmar efter. Åh, minns det som igår. Det är så häftigt att få barn :D

2013-09-09 @ 20:58:48
URL: http://elenia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0