Müsli

Här i dagarna så gjorde en vän till mig müsli och då blev jag själv sugen att fixa egen.
Förr hade jag alltid hemmagjord müsli hemma och vägrade äta något annat, men sedan ändrades mina frukostvanor och då har det legat på hyllan.
På sommaren finns det nästan inget bättre än en kall fil med müsli, någon god juice och självklart en kopp kaffe.
Jag vet att jag delat med mig av detta recept tidigare, men här kommer det igen - man kan aldrig se detta för många gånger.
Jag pendlar mellan att göra lite onyttigare (läs tillsatt socker) och lite bättre som då inte innehåller tillsatt socker utan finns bara naturligt i bären - det är den onyttiga varianten jag gjorde imorse.
 
Jag har alltid en grund som jag utgår ifrån och därefter stoppar ner vad som faller mig i smaken och vad som finns hemma - ibland plockats något bort och tillsätts av en annan sak.
Grundreceptet ser ut så här;
 
Müsli
3 dl fiberhavregryn
1 msk solrosolja
1/2 dl grovhackade nötter
1/2 dl vetegroddar
1/2 dl kokos
1/2 dl farinsocker
2 msk vatten
2 msk olja
1 krm vaniljsocker eller vaniljpuvler
1 krm salt

Blanda alla ingredienser i en bunke och knåda ihop för hand, den kommer bli klumpig och lite kletig.
Bred ut blandningen på en långpanna (glöm inte bakpapper) och torka dem i 200°c i 15 min eller tills det blivit gyllenbrunt.
Rör om då och då.
Låt svalna och släng sedan ner lite i en burk.
 
 
Idag gjorde jag receptet lite annorlunda.
Bytte farinsocker mot 50/50 av muscovadosocker och råsocker, tog vaniljpulver istället för vaniljsocker, tog ca 1/4 dl solrosfrön, skippade vetegroddar och olja, tog minst 1 dl mandel och pekannötter och när allt hade svalnat stoppade jag i lite torkade tranbär och blåbär.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0