Dumlesnittar

 
Idag har jag varit x antal timmar i köket för att fixa det ena och det andra.
På förmiddagen bakade jag lite dumlesnittar som jag tänkte ta med på jobbet imorgon.
Egentligen skulle det bli en Silviakaka men jag hade för lite smör.
Det är mitt sista avdelningsmöte innan jag går hem igen, jag har däremot 1,5 vecka kvar att jobba först.
Det var ett tag sedan jag bjöd på ett recept, men här kommer det.
 
Dumlesnittar.
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2,5 dl strösocker
1 msk sirap
200g smör, rumstempererat
12 dumlekolor
1 ägg till pensling
 
Sätt ugnen på 200°c.
Finhacka dumlen, 6-7 st ska ner i degen så spara dem på sidan av de andra.
Häll alla torra ingredienser i en matberedare och mixa ihop någon sekund innan sirap och smör tillsätts.
Mixa snabbt till en deg och lägg ner dumlen (jag knådade för hand).
Rulla ut degen till tre rullar och lägg på bakplåtspapper.
Tryck till lätt, pensla med ägg och tryck försiktigt ner resterande dumlebitar.
Grädda knappt 15 min, låt svalna lite innan de skärs till snittar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0