En god frukost



T
änkte att vi kör på en musli och scones idag, skulle ni gilla detta får ni kommentera så kan jag skrapa ihop lite fler av mina favorit recept och dela med mig av.


Cranks frukostflingor, 200°c
3 dl havregryn
1 msk solrosolja
1/4 dl hackade nötter
1/2 dl vetegroddar
1/2 dl kokos
1/2 dl farinsocker
2 msk vatten
2 msk olja
1 krm vaniljsocker
1 krm salt

Blanda havregryn, solrosolja, nötter, vetegroddar, kokos och farinsocker i en bunke.
Blanda sedan resten av ingredienserna i en annan och vispa ihop.
Häll sedan vätskan över havreblandningen och blanda väl.
Bred ut blandningen på en långpanna (glöm inte bakpapper) och torka dom i 200°c i 15 min eller tills det blivit gyllenbrunt.
Rör om då och då.
Låt svalna och släng sedan ner lite i en skål med youghurt/fil.



Frukostscones, 250°c

7 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 dl råsocker
125 g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk

Blanda mjöl, salt, balpulver och råsocker i en bunke.
Tärna smöret och nyp ihop det med dom torra ingredienserna.
Vispa ägg och mjölk.
Blanda vätskan och dom torra ingredienserna till en deg.
Platta ut degen till en längd (ca 3cm tjock) på mjölat bord och skär den i trekantiga bitar eller stansa ut roliga former med pepparkaksformar.
Lägg dom på en plåt med bakpapper, pensla med vispat ägg och strö över mandelspån och råsocker.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min eller tills dom fått en gyllene yta.





Kommentarer
Postat av: Eleni

Ser gott ut! :)

2012-04-30 @ 21:39:41
URL: http://elenia.blogg.se/
Postat av: Eleni

Ja, jag är lite sugen på att testa göra den. Men jag tål ju inte nötter. Kanske man kan byta ut de mot mandel?

2012-04-30 @ 21:49:59
URL: http://elenia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0