Förlossningen.


Nu kommer äntligen berättelsen, Dennis hittade min journal igår.


23:30 - 00:00 den 23 februari började värkarna.
Dennis låg och sov så jag klev upp och gick omkring i lägenheten, efter ett tag kom jag på idén att värma på riskudden, sagt och gjort sen kröp jag ner i sängen med den.
Rätt så missnöjd klev jag upp och la ifrån mig riskudden då jag inte tyckte att den fungerade speciellt bra.

02:00 gick jag och väckte Dennis, berättade att värkade hade startat och ville ha han som sällskap.
Vi låg en liten stund i sängen men efter ett tag fick jag nog, kunde inte riktigt slappna av när jag låg ner så vi klev upp och gick omkring lite.
Till slut hoppade jag in i duschen, satt mig på golvet och det var så otroligt skönt.
Dennis höll mig sällskap i duschen hela natten, kom med vatten, hämtade mat men det fick jag inte i mig.

10:00 minns jag att jag spyr, vet inte om det var för jag hade ont eller inte, men upp kom allt min intag av mat under dagen, haha.

11:00 orkar jag inte sitta i duschen mer, Dennis hade klockat mina värkar som var något oregelbunden och till slut ringer han BB och frågar om vi kan komma in eller om vi ska stanna hemma ett tag till.
Vi fick komma, jag kände hur lycklig jag blev, nästan så jag inte brydde mig om att det gjorde ont.
Vi började packa ihop våran väska som inte var klar, plockade fram Elliotts väska, jag klädde på mig.

12:22 blir vi inskriven på BB.

Bm kände om bebisen hade fixerat sig, det hade den men låg inte helt an.
Sen skulle hon kolla hur mycket öppen jag var, 4 cm och vi fick stanna!

12:53 sätter dom ett ctg, det såg bra ut.
Sen ville jag hoppa ner i badkaret där satt jag i en evighet känns det som, fick ett glas nyponsoppa som var löjligt gott.

15:50 sätter dom en till ctg.

16:00 frågar jag efter lustgas, herregud vad skönt det var.

16:30 kopplar dom bort ctg.

16:32 kollar bm om jag öppnats mer, ligger kvar på 4 cm och har fortfarande något oregelbundna värkar.
Bm erbjuder sovdos eller EDA, självklart ville jag ha sovdos då jag sovit jätte dålig dom senaste nätterna pga OS och klev upp 06:00 dagen innan fö att se på OS, hehe. Inte så genomtänkt kanske.

17:06 får jag min sovdos. Fick order om att testa kissa innan för jag skulle väl sova ett tag, men det kom inget.
Bm sa att jag skulle ringa så fort jag behövde gå på toa, så skulle jag få hjälp att gå.
Sen koppar dom av lustgasen och jag somnar.

18:35 vaknar, går på toa och sen kan jag inte somna om för jag har blivit pigg och har ont.
Ringer på bm som kopplar på lustgasen igen. (Men glömde så på den riktigt så jag ligger och andas luft och vågar inte ringa en gång till, haha).

19:00 kommer bm in igen, då har jag blivit trött och vill testa sova igen.

22:00 har sovit av och till, värkarna har blivit starkare så jag frågar efter lustgas igen.
Bm kopplar på ctg igen.

22:10 kopplar ctg en gång till, jag spyr igen.

22:50 avslutas ctg.

23:30 Bm kollar om jag öppnat mig, är nu öppen 6 cm, mjuka kanter, stor buktande hinnblåsa.
Jag vill bada igen.

Nästa dag, 24 feb.

01:40 Får kliva ur badet för en ny ctg.

02:10 dom tar nu hål på hinnorna, klart fostervatten.

03:40 En ny ctg.

04:00
ctg-mönstret förändras, jouren tillkallas.
Jag får vrida och vända på mig i olika ställningar utan resultat.

04:02 Läkare tillkallas pga av låga fosterljud, öppen tio cm.
Ringer in bakjour, provar fyrfota position, stänger lustgas och andas syre, basfrekvensen hämtar upp sig till normal nivå.

04:55 Bm tömmer min urinblåsa. Jag har kraftig krystkänsla och jobbar hårt för att undvika krysta enl. journal. (Mitt minne försvann sen en tid tillbaka. Har vagt minne här och där).

05:19 Avvikande kurva med episoder av saltatoriskt mönster, svårt att avgöra om acceleration finns eller ej.
Tar laktat, nytt laktat om 20 min. (Läkaren kom in och kollade hur mycket syre det fanns i Elliotts blod, har inte skrivit ut alla gånger).

05:47 patient kan inte undgå att krysta, krystar i gynställning.

Sen får jag jag syntocinon 15ml/h, xylocain 10mg/ml infiltration (inte en aning om vad det är).
Pga av mycket stram b-botten läggs per. sin (vet ej).
Vet bara att dom klippte på vänster sida.

06:17 föds pojke, skriker efter kraftig frottering, avdrag för färg.
Tydligen var Elliott blå när han kom ut och helt ledlös så som fick grugga han över bröstet och efter en liten stund så börjar han skrika.
Var nog lika bra att jag var helt borta och inte såg honom, Dennis som berättade att han såg helt död ut.
Men efter lite frottering så var han pigg igen :)

Sen fick jag bedövning och dom började sy ihop mig och jag fick Elliott på bröstet, hur mysigt osm helst.
Jag var så otroligt lycklig att han äntligen var ute.

Som jag sagt tidigare minns jag inte alltför mycket av förlossningen så det mesta är taget ur min journal.
Förlossningen var iaf det häftigaste jag varit med om, tycker inte alls det gjorde ont att krysta ut honom, värkarna kändes betydligt mer.

Jag hade blivit helt borta av lustgasen, när varje värk kom såg jag maskar framför mig som motsvarade värkarna.
En tjock mask om dom var stark och en smalare när dom inte gjorde lika ont som ålade sig fram i gångar i jorden.
Jag berättade för Dennis att nu kommer den sista masken, han fattade inget.
Sen hade jag sagt något om att det var för mycket lasagneplattor, när jag skulle andas luft istället för lustgas och Dennis skulle vara snäll och hjälpa mig andas hade jag sagt åt han att hålla käften annars skulle jag klappa till han.
Sen hade jag sagt något mer men jag minns inte det just nu.

För övrigt är lustgasen det bästa som finns tror jag, herregud vad skönt det var att andas in.
Tycker inte att den tog bort värkarna men man brydde sig verkligen inte om dom.
Gud vad jag saknade lustgasen dagarna efter, själva ruset när man andats in lite för mycket.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva mer men om ni undrar över något så är det bara att fråga så svarar jag på det istället.






Kommentarer
Postat av: Malin Svelander

Jätteroligt att läsa hela förloppet, biten med lasagneplattorna var ju bäst :D

Skönt att det är över, det låter lite småjobbigt :P

2010-03-23 @ 13:12:38
Postat av: Tova

Gud vad s´pännande att läsa!! Jag är nästan avis på alla som fått vara med om en "riktig" BB-förlossning med en riktig förlossningsjournal och allt, hehe.

Men jag fick ju prova på lustgasen iaf, och du har rätt i att den typ var det bästa av allt, haha :)

2010-03-23 @ 21:50:10
URL: http://metrobloggen.se/trasslet
Postat av: Paulina

Det hade jag inte tänkt på, jag kan ju använda badkaret när värkarna drar igång. Hihi, man lär sig nått nytt varje dag.



Jätte kul att du dela med dig om förlossningen, jätte spännande att läsa =)

2010-03-24 @ 11:29:09
URL: http://paulinaklosinska.blogg.se/
Postat av: smyckestokig

tycker du om smycken ?? besök då gärna min blogg där jag säljer budskapsarmband mm de är riktigt snygga, man kan även få valfri text på dem dessutom är det frakfritt inom sverige. vi har även smycken för nyblivna mammor.



mvh therese

2010-03-24 @ 19:33:06
URL: http://smyckestokig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0