VECKA 40


Mamma:
Snart i mål!
Din mage är ungefär lika stor som vid förra veckans kontroll, men den kan också ha sjunkit ännu lite mer.
Glöm inte att många kvinnor går över tiden i upp till 14 dagar och ibland lite till.
Det är inte alltid en nackdel att förlossningen inte kommer igång exakt på dagen.
Din kropp hinner mogna, din livmodertapp blir mjuk och hormonet relaxin hinner mjuka upp dina bäckenfogar ytterligare.
Det kan göra att du får en smidigare förlossning.
Har du packat din väska?
När du föder förbränner du ca 500 kalorier i timmen, det är lika mycket som en maratonlöpare gör av med.
Passa på att äta mycket kolhydrater och sov så mycket du kan, då kommer du orka bättre.
Förbered dig väl!

Bebis:
Nu är det klart.
Din bebis väger 3,5-4 kg och är 48-52 cm lång.
Det är nästan omöjligt för din bebis att röra sig nu, trots detta kan den stanna kvar i två veckor till.
Så stirra dig inte blind på ditt förlossningsdatum.
Om människobarnet får födas utan påskyndan av teknik eller annat föds den oftast på natten, varför det är så vet man inte idag.
Så vila gärna på dagarna nu!

Partner:
Nu har ni kommit så här långt, även du gör gott i att förbereda dig inför maratonloppet.
Många pappor beskriver förlossningen som totalt utmattande.
Just att vara med hela tiden men inte riktigt delta, inte riktigt veta vad man ska göra och samtidigt vaka och bevaka.
Det tar på de psykiska krafterna, förbered dig minst lika väl och ta det lugnt.


Veckoinfon kom lite sent den här gången, men jag har inte riktigt haft tid eller ork att sitta framför datorn, har pysslat med så mycket annat, hehe.

Nu är det inte alls lång tid kvar, fem dagar till BF men det känns inte riktigt.
Jag njuter till fulla att sitta hemma och kunna pyssla med lite allt möjligt, känner inte alls att det skulle göra något att gå över två veckor.
Det kan ändras med tiden men just nu har jag många järn i elden och skulle säkert behöva dom extra två veckorna för att bli klar med allt som jag vill ha klart innan bebben tittar ut.
Det fortfarande hur mysigt som helst att sitta och kolla på magen hur den rör sig och hur bebis kämpar på där inne, kan sitta och kolla på den i timmar och bara njuta.

Jag mår fortfarande jätte bra och är pigg som en lärka, sover gott om nätterna.
Vaknar en till två ggr om natten för en kisspause men somnar om på en gång efter det, jätte härligt.
Dock är jag dålig på att vila under dagen, jag vill hinna göra så mycket men borde nog ändå dra ner lite på tempot för att andas och sova.

Idag började jag på att packa min och Dennis väska, den är till 40% klar skulle jag vilja påstå.
För övrigt har jag förvärkar som jag haft i ca en vecka (tror jag) och det är fortfarande lika kul.
Dom är fortfarande svag, kan vakna mitt i natten och upptäcker att jag har dom sen kan jag somna om lika fort igen så det är inget på g ännu.

På måndag ska jag till mitt sista inbokade möte med bm så det ska bli intressant att se om bebben har fixerat sig ännu, den hade inte gjort det sist (4 feb).
Blev ett långt glapp mellan besöken den här månaden pga att hon har varit i Egypten på semester.

Bild kommer, kanske i samband med inlägget på måndag om jag kommer ihåg det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0