VECKA 38


Mamma:
Bebisen fortsätter att växa och det kan även du göra.
Många kvinnor ökar med 20-25 kg under graviditeten, andra ökar inte alls de sista veckorna.
Hur som helst känner du dig säkert ganska obekväm nu.
Ditt fundusmått kan variera mellan 34 och 36 cm.
Har du svårt att sova på nätterna?
Det är inte lätt att hitta en bekväm ställning.
Sover du för lite kan du lätt känna dig deppig.
Passa på att vila så mycket du kan.
Att stressa och jobba igång förlossningen funkar nästan aldrig, mycket bättre att du tar det lugnt och samlar krafter till det som komma skall.
Tänk på din hållning, många kvinnor lutar sig lite bakåt för att kompensera sin framtunghet.
Ta dig tid varje dag att tänka på bebisen, hur er tid tillsammans ska bli, hur bebisen ser ut etc.
Det är en bra förberedelse inför det som komma skall.
Bara ett par veckor kvar, sen har du din bebis i famnen!

Bebis:
Nu kan din bebis öka i vikt med nära 30 g per dag!
Den väger ca 3,1 kg och är omkring 47-48 cm lång.
Barnet förbereder sig för att födas, en normal graviditet varar 37-42 veckor.
Ungefär 4% av alla barn i Sverige föds före v.38 och lika många efter v.42.
Hela 92% föds inom den "normala perioden".
Visste du att det är ditt barn som bestämmer när det vill komma ut?
Enligt barnläkaren Hugo Lagercrantz finns graviditetslängden programmerad i ditt barns arvsanlag.
Det anlaget har bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj.
Moderkakan är nu 20-30 cm i diameter, 3 cm tjock och väger drygt 0,5 kg (ca 650g)!

Partner:
Räkna med att släktingar och vänner ringer och undrar om det börjar bli dags...Blir det för irriterande, stäng av telefonen under några timmar.
Många föräldrar oroar sig över att barnet ska ha navelsträngen runt halsen när det föds.
Det är vanligare än många tror.
Var femte bebis (20%) föds på det viset, barnmorskan kan lätt lossa den vid barnets födsel.


Vart tar tiden vägen?
Det börjar gå upp för mig mer och mer att jag snart ska ligga och föda vårat älskade barn.
Jag längtar verkligen till förlossningen, vill så gärna ha vårat barn nu men den får lika gärna ligga kvar och gro på sig så den är helt redo för livet utanför magen.
Jag känner mig gigantisk och fruktansvärt klumpig och otymplig, känns som jag går som en pingvin.
Har börjat bli öm i fogarna efter allt klämmande efter bebisens huvud hos bm, då känns det lite skönare att vagga fram öven om jag försöker att gå "normalt" så ofta jag kan.

Igår jobbade jag min sista dag också, det känns lite bittersweet.
Nu kan jag helt och hållet fokusera på bebisen, att vila och allt runt om men på samma gång kommer jag sakna den sociala biten att träffa tusen människor dagligen och träffa mina vänner på jobbet.
Vi kan ju fortfarande ses på stan och sånt, men det kommer bli ensamt på dagarna ändå att sitta hemma och stirra in i väggen, typ!
Jag sover bra på nätterna tycker jag, om man bortser från toabesöken så, däremot kan jag hålla med om att det inte alltid är lätt att hitta en bekväm sovställning.
Ibland så känns det som att bebisen sjunker in bakom revbenen och det gör ont och är jätte obekvämt, så det är bara att snurra på sig och försöka vidare, men det är inte det lättaste att flytta på sig i sängen heller.
Ibland brukar Dennis få hjälpa till och putta på mig så det blir lättare att vända sig!

Det här med att släktingar och vänner som ringer och frågar om det är dags..
När det börjar närma sig BF kan jag förstå om folk är nyfiken, men jag ska hålla er så uppdaterad jag bara kan och jag ska försöka lägga in ett inlägg när vi ska till BB och ett nytt när vi kommit hem.
Skulle det bli för stressigt så ber jag en vän lägga in ett inlägg åt mig.
Är det så att jag går över tiden och kommer bli igångsatt så skriver jag även ut datum här och sen ett inlägg när vi kommer hem från BB.
Jag skriver detta just för att försöka undvika få frågan tiotusen ggr, det kan bli jobbigt i längden.
Kommer lägga in detta igen när det börjar närma sig BF för att friska upp erat minne ;)
Som sagt, ni kommer bli uppdaterad med vad som händer!

Kommentarer
Postat av: sabbis

Det finns lite överallt :) men fråga gärna så kan vi hjälpa att hitta just dem du vill ha! :)

2010-02-07 @ 14:17:09
URL: http://sabrinaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0