VECKA 20


Mamma:
Grattis - nu är du halvvägs till målet!
Magen växer i stadig takt och barnmorskan mäter regelbundet livmoderns storlek, från pubisbenet upp till toppen av livmodern.
Normalt mått denna vecka är ca 18-20 cm, måttet kommer öka med ungefär 1 cm i veckan, detta kallas symfus-fundus-mått.
Många kvinnor mår fantastiskt bra så här mitt i gravidteten - glada, pigga och fulla av energi.
Hyn strålar, håret känns tjockt och glansigt.
Kanske känner du dig vackrare och mer kvinnlig än du någonsin gjort förut.
Många upplever en an de lyckligaste perioderna i livet.
Din bebis tar så mycket järn av dig att du har svårt att kompensera det via egen kost, det kan vara dags att äta extra tillskott av järn.
Minst 100 mg järn per dag är Livsmedelsverkets rekommendation.

Bebis:
Bebisen längd från huvud till stjärt är ca 16 cm och väger drygt 260 gram.
Nu börjar din bebis körtlar producera det vita fosterfettet verix som ska skydda bebisens hud mot fostervattnet.
Huder blir tjockare och fler hudlager utvecklas.
Efter den 20:e graviditetsveckan bildas nästan inga nya nervceller alls i hjärnan.
Däremot ökar antalet gliaceller ända tills ditt barn är 2 år.
Det är de celler som förser nervcellerna med näring.

Partner:
Nu kanske ni kan se hur barnet rör sig under huden på magen.
Har ni inte tagit reda på kön kanske ni gissar vilt.
I folktron sa man att det blir en flicka om mamman är sugen på något surt.


Tiden har gått så himla fort, jag har bara halva tiden kvar nu. Helt sinnessjukt!
Men det är väl från och med nu eller 1-2 månader fram som tiden kommer gå jätte sakta.
Jag ska försöka njuta så mycket jag kan av graviditeten och att jag slipper mens.
Känns som att magen är gigantisk nu, men ändå vet jag att den kommer bli mer än dubbelt så stor.
Det här med att må fantastiskt känner jag absolut igen mig på, mår hur bra som helst och har som sagt inte haft några problem alls.
Är pigg och glad mest hela tiden, sen har jag självklart dagar då jag är trött.
Bebisen har växt 1 cm sen förra veckan, det är ändå rätt mycket.
Jag skulle vilja veta hur lång den är om man räknar med benen, men det kommer väl stå senare..
Än så länge har varken jag eller Dennis sett bebisen röra på sig och inga sparkar som känns på utsidan heller.
Det är fortfarande bara jag som känner att något rör på sig där inne, kom igen nu bebis jag vill ha sparkar!

Är nu i sista veckan i månad fem, vilket betyder att det är ca fyra månader kvar!
Och om en vecka kommer jag in i månad sex, vilket betyder att det är ca tre månader kvar!


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag hoppas att Dennis kommer att få känna sparkar han också. Det är ju inte alla pappor som får göra det tyvärr. Men Lars hade tur han kände alla spakar och såg alla sparkar lika tydligt som jag. = ) Hoppas att Dennis får uppleva samma sak.



Ta nu hand om er kram på er

2009-10-01 @ 15:14:51
URL: http://trollmorza.blogg.se/
Postat av: Sara

Åhh! Kommer ihåg när jag var i v 20. Efter de så sprang tiden iväg. Så att njuta av graviditeten är rätt :D

2009-10-04 @ 13:21:20
URL: http://sawja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0