VECKA 19


Mamma:
Livmoderns topp kan kännas precis under din navel.
Livmodern väger ca 320 gram och innehåller nästan 4dl vätska plus din bebis.
Allt tillsammans med moderkakan väger ca 1 kg, resten av din viktökning är sådant som naturen tänkt att du behöver för att skydda dig och din bebis, nu och efter att den har fötts.
En av kvinnans viktigaste funktioner är att lagra näring för att säkra ankommans överlevnad.
Nu är en bra tid att starta förberedelserna inför förlossningen, tex genom att gå på yoga, profylax eller vattengympa som även inkluderar mental träning.
Träna andning och avslappning och ta gärna lugn musik.

Bebis:
Nu är din bebis ca 15 cm lång och väger 250 gram.
Tänk dig att din bebis ska bli nästan 15 gånger tyngre!
Anlagen till mjölktänderna är färdiga och bakom dem bildas redan anlagen till "vuxentänderna".
I hjärnan bildas miljontals nervceller som binder samman hjärnan med musklerna och gör at bebisen kan utföra medvetna rörelser.

Partner:
Mammans kropp blir allt tyngre.
Det frestar på både rygg och fötter.
Investera i massageolja och fotkräm till trött fötter.


För varje veckoinfo tycker jag att det står om att pappan ska skaffa massageolja, klämma fötter osv, tråkigt!
Det har väl inte hänt sådär jätte mycket en sist, eller det ska väl vara att jag oftare känner av något i magen, men väntar fortfarande på lite mer kraft från bebisen.
Magen börjar bli mer och mer i vägen, den är inte gigantisk men i vissa lägen är jag van att kunna smita förbi relativt smidigt och nu har jag en mage som stöter i nästan allt.
Bebben blir bara störe och tyngre, det är lika härligt att läsa för varje gång, tänk att den redan är lika lång som en halv linjal och om två veckor har den nästan ökat med fem cm.
Jag är så nyfiken på hur bebisen kommer vara och hur den kommer se ut, ännu är det ett tag kvar men det börjar verkligen kännas att det är allvar nu och man kan inte sluta fundera.

Jag har införskaffat ett stödbälte för magen som jag använder främst på jobbet, den "lyfter" upp magen och ska minska trycket på fogar och ryggen så jag hoppas det kan underlätta på lång sikt.
Än så länge är jag väldigt nöjd med den och tycker den är superskön att ha på sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0