VECKA 18


Mamma:
Nu är det vanligt att göra ultraljud, som är en frivillig undersökning.
Många vill ha reda på barnets kön och ni kanske vill ha med en bild på bebisen i magen - det går ofta att köpa en sådan bild efter undersökningen.
Kanske märket du att din sexlust har ökat efter den första tidens illamående och trötthet.
Sex under graviditeten är helt ofarligt, vissa kvinnor får lättare orgasm när de är med barn.
Andra har minskad lust under hela eller delar av raviditeten, det är också normelt.
Prata med din partner och berätta hur du känner.
Du kan ha ökat mellan 4 och 6 kg i vikt.
Hetsa inte upp dig över din viktökning, du kommer att fortsätta att gå upp.
Kom ihåg att att ett bra sätt att bedöma hur din bebis mår är att titta på din viktökning.
En ständig ökning i vikt är ett bra tecken.

Bebis:
Barnet är knappt 14 cm från stjärt till huvud och vägen 150g.
Här hamstras det fett!
Jämför med förra veckan.
Men den snabba tillväxten trappas ner något från och med denna vecka.
Det reagerar på ljus och ljud och föredrar söta smaker framför andra.
Olika tester visar att fostret vänder ryggen till om din mage utsätts för direkt ljus, som vid solariesolning.
Skelettet börjar hårdna och fingeravtryck utvecklas.
Nu avslutas ett kritiskt stadium i utvecklingen av din bebis hjärna.
Nästa utvecklingsstadium infaller mellan veckorna 24 och 36.

Partner:
Nu händer det saker inne i mammans mage, barnet hör, du kan hålla ett par hörlurar mot magen och spela musik för honom/henne.
Prata och sjung också!


Nu är det bara nio dagar kvar till UL, fick tips om att jag ska be om att få höra hjärtljudet också ifall dom inte redan hade tänkt att jag får höra det än.
Sen var det någon som sa att dom hade 3D ultraljud här i Sundsvall, vilket jag inte visste och om dom har det ska jag definitivt fråga om jag kan få komma på ett sånt lite senare i graviditeten, skulle gärna vilja se på ett ungefär hur bebisen ser ut.
Jag och Dennis har inte hunnit prata igenom om vi vill kolla kön heller, kan kanske vara en idé att göra det snart, jag känner mig fortfarande kluven inför det.
Vet inte riktigt vad jag vill, ligger nog på en 50/50 nu.
En sak jag tycker var lite komisk är att jag har blivit väldigt snorig på senaste tid, har verkligen trott att jag är på väg att bli förkyld men efter att ha läst veckoinfo i min bok står det "Börjar du bli täppt i näsan? Läs s.150" så förhoppningsvis hör det ihop, ska läsa så fort detta inlägg är klart.
Vad mer.. Som kanske är bekant för några har jag varit på några Poweryoga pass vilket är jätteskönt, men från gång till gång har jag märkt lite mer stelhet runt magen i vissa övningar, får tona ner dom en del för det "stretar emot" i magen eller hur man ska förklara, jag tror det beror på att livmodern håller på att växa och mycket saker händer där inne.

Tror att jag börjar komma in i sötsugenfasen lite smått.
Det är verkligen inte så att jag måste ha godis och blir helt galen om jag inte hittar något, utan det är mer ett litet sug som lockar smått, men när jag väl känner efter så räcker det med ett glas mjölk, en frukt mm.
I vanliga fall har jag en rätt så litet aptit när det gäller godis, bullar, kakor och andra sötsaker så det lockar inte alltför mycket att börja vräka i sig, förhoppningsvis slipper jag det helt men om det skulle bli tvärtom så får det bli så.

Kommentarer
Postat av: Sara

Vi frågade om hjärtljuden när vi var på UL och de kunde inte erbjuda det DÅ, var någonting med strålningen och värmen = dåligt för bebis. Men det kan ju ha ändrats:) Sen har de väl slutat med att berätta kön i sundsvall redan? :O Tror det! Får dennis följa med? Hoppas verkligen det! Är en så sjukt underbar upplevelse! Ta vara på de minuter ni får vara där inne :D

2009-09-17 @ 15:24:22
URL: http://sawja.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej gumman! Kul att läsa att det går bra för er. Tänkte säga de du har inge bilder på magen som du kan lägga upp? Nyfiken på hur den ser ut ju.. = ) Kram på er ta hand om magen nu

2009-09-17 @ 16:05:09
URL: http://trollmorza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0