VECKA 16


Mamma:
Nu kanska du känner fosterrörelser, speciellt om du är omföderska känner du igen den speciella, lite fladdrande känslan.
Nu ökar de flesta i vikt då barn, moderkaka, bröst och en ökad blodvolym i kroppen märks rejält.

Bebis:
Bebisen är ca 11 cm lång och väger runt 80 g.
Händer, fingrar och naglar är färdiga, ögonen är slutna men barnet kan skilja på ljus och mörker.
Navelsträngens fäste som tidigare suttit högt upp, börjar flytta sig lite längre ner på "hennes" mage.
Barnet sparkar och rör sig ständigt.
Sparkarna känns ungefär som en sprattlande fisk eller som gasbubblor i magen.
Det har fått fint, dunigt lanugohår över hela kroppen.
Ansiktsmuskulaturen utveckas och fostret kan göra grimaser och rynka pannan.

Partner:
Klagar den blivande mamman på att hon inte har något att ta på sig är det enkelt att göra henne glad med att överraska med något nytt.


Nu börjar verkligen tiden gå fort, dom senaste veckorna har flugit förbi men det är helt okej med mig.
Jag har fått för mig att jag kännt något i magen, men vet fortfarande inte riktigt vad det är, längtar mer och mer att få känns tydliga sparkar och bök i magen.
Jag hoppas fortfarande på att jag inte kommer gå upp alltför mycket i vikt, än så länge har det varit ett kilo i månaden, men tydligen börjar viktökningen nu så vi får se vart det hela slutar..
För övrigt känns allting toppen, är riktigt tacksam över hur lätt min graviditet har varit än så länge (peppar peppar..), illamående i tre veckor är egentligen inget att klaga på och annars har det varit helt normalt.
Magen växer på och det är så mysigt med en riktig bebismage som jag skrivit tidigare, längtar ändå tills den blir lite större, även om jag säker kommer få äta upp det senare när jag blir otymplig och allt är jobbigt.


Kommentarer
Postat av: Malin

Ja men det klart att du längtar efter att den skall bli större, vem skulle inte göra det?

Hehe, det här måste vaar ända gången i livet man VILL få större mage och gå upp i vikt, så passa på att njuta av det :)

2009-09-07 @ 19:15:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0