VECKA 24


Mamma:
Ditt livmodermått är runt 22-25 cm och mäter 4-5 cm ovanför naveln.
Magen putar!
Graviditetshormonet relaxin börjar nu mjuka upp dina leder och ligament för att underlätta förlossningen.
Det kan dock göra att du känner smärta i bäckenet, så kallad foglossning eller bäckenuppluckring.
Försök att inte stå eller gå alltför bredbent och tänk på hållningen, speciellt vid lyft.
Det kan dra och smärta runt livmodern och ibland ner mot ljumsken.
Många kvinnor drömmer livliga drömmar just nu.
De kan vara njutningsfulla eller skrämmande.
Det kan vara det undermedvetna som förbereder dig på det nya livet som väntar efter förlossningen.

Bebis:
Vikten på din bebis är 530 g och är 21 cm lång.
Det börjar redan bli trångt.
Nu börjar nästa känsliga utvecklingsfas för hjärnan - var extra noga med vad du stoppar i dig.
Bebisens balansorgan i innerörat har utvecklats och redan nått vuxenstorlek.
Den känner redan vad som är upp och ner i magen.
Sparkarna är kraftigare och kan rentav göra ont.
Skulle barnet födas redan nu har det chans att klara sig!

Partner:
Har du inte gjort det ännu, prata med dina föräldrar om hur de kände och tänkte när de väntade dig.


Sjukt sjukt sjukt!
Känns som jag nyss gick in i v.23, tiden verkligen rusar förbi.
Peppar peppar, har tidigare inte haft några känningar i mina fogar och hoppas att det fortsätter så.
Köpte ju ett stödbälte för flera veckor sedan och hoppas att den hjälper till på traven så jag slipper ha ont.
Men om det händer så händer det, inget jag kan göra åt saken.
Jag har redan kännt av smärtor och att det drar i livmodern, inte så att det gjort jätte ont utan mer obehag.
Drömmarna började för flera veckor sen, men jag har haft det relativt lugnt mellanåt.
Den lilla bebisen börjar bli stor, men ändå så liten.
Ganska sjukt att på den här tiden ska den minst dubbla i storlek och inte för att tala om vikten.
Det kommer verkligen hända grejer mot slutet!
Magen har börjat klia tokmycket, vilket betyder att det händer saker!
På tal om det, jag hade ju piercing både uppe och nere i nalven när jag var yngre som har blivit skitfula nu.
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om det, men jag ska försöka fixa en bild på det så får ni se!
Får lite panik över det här med snuset, som dom flesta av er redan vet har jag inte kunnat sluta än..
Jag har fortfarande väldigt dåligt samvete för det och när jag läser saker som "hjärnan går in i nästa riskfyllda fas i utveckligen" så vet jag att jag borde sluta.
Sist gick det inte men jag ska försöka ta mig i kragen, för jag vill verkligen vara helt fri från tobak!
En ny jämn vecka är det också, ska försöka fixa en bild tills helgen så får vi se hur mycket det syns på magen denna gång, hoppas det hänt mycket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0