VECKA 28


Mamma:
I vecka 28 drar många kvinnor en lättnadens suck, föds din bebis nu har den stora chanser att klara sig.
Din livmoder mäter ca 26-29 cm från blygdben till topp.
Men måttet är relativt, olika barnmorskor kan få olika mått.
Huvudsaken är att magen växer.
Redan nu kan du läcka lite gulaktig råmjölk ur brösten.
Men många kvinnor läcker inte en endaste droppe - mjölkproduktionen kommer ändå igång efter förlossningen.
Är det tungt att andas?
Den ökade blodmängden i kroppen och det ökade trycket från bebisen gör det jobbigt att andas, ta små pauser så ofta du kan då du fokuserar på den andning en stund.
Och sakta ner på tempot, nu när du är höggravid är det OK att inte rusa vart du än ska!

Bebis:
Den väger ca 1,1 kg och totala längden är ca 35 cm.
Kroppen lagrar snabbt underhudsfett och börjar bli riktigt knubbig.
Din bebis har ökat sin vikt ca 10 gånger på 11 veckor från 100g till 1100 g!!
Bara på de senaste 4 veckorna har "hennes" vikt fördubblats.
Nu växer bebisen snabbt!
Håret på huvudet börjar bli långt och ögonfransarna har växt ut.
Hjärnan har hittills haft ett relativt slätt ytskikt, men nu börjar hjärnan växa och få sina karakteristiska veck på ytan.

Partner:
Är du insatt i vilka typer av smärtlindring som finns att välja mellan?
Det finns forskning som visar att gravia som har en partner som är med i förlossningsförberedelserna får en mindre smärtsam förlossning.


"-Redan nu kan du läcka lite gulaktig råmjölk ur brösten"
Jo tack jag har märkt det!
Har läckt i flera veckor nu, men det är som sagt bara när jag inte har bh på mig och tur är väl det.
Jag känner av att det är jobbigare att andas, och det är helt sjukt jobbigt när jag ligger på rygg.
Har fått en stol ut på avdelningen på jobbet som tanken är att jag ska kunna sitta och ta igen mig på, men tydligen har jag arbetskamrater som går och klagar en massa på att jag vilar och sitter så mycket.
Då undrar jag, är det så konstigt egentligen?
Jag har gått och irriterat mig en massa på det senaste dagarna..
Det skulle vara så häftigt om man hade haft en glasruta på magen som gjorde att man fick se hur bebisen såg ut, jag är så himla nyfiken på hur den ser ut, vilken person som ligger där inne och sparkar till mig!
På tal om sparkar så är det full fart i magen nästan hela dagarna.
Sparkar jätte ofta och snurrar på där inne.
Det är så svårt att förklara för Dennis hur det är när bebisen sparkar och snurrar på, jag skulle gärna vilja flytta över magen på honom så han fick känna hur underbart det är med sparkar mm.

Kommentarer
Postat av: Malin

Åh Frida jag blir så arg när jag läser att arbetskamrater blir sur "för att du sitter så mycket", snacka om noll förståelse.

Ja en glasruta vore coolt, eller en övervakningskamera :D

2009-11-26 @ 09:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0