VECKA 27


Mamma:
Livmoderna storlek ligger antagligen i spannet 25-28 cm, mätt från blygdbenet till toppen.
Fortfarande kan många kvinnor tycka att det är skönt att motionera lite.
Nu är det inte ovanligt att gravida kvinnor får alla möjliga besvär.
Känner du av halsbränna, tryck mot lungorna, gas i magen etc.
Du kan få röda eller blåskimrande bristningar på magen, så kallade strior.
De bleknar efter förlossningen.
Välj sköna, rymliga skor med lagomt höga klackar och gott om plats för tårna.
Många kvinnor blir täppta i näsan under senare delen av graviditeten och vissa är konstant snuviga.
Du bör inte använda vanliga näsdroppar för länge, fråga din barnmorska vad du kan göra åt nästäppan.
Den går som tur är över när barnet är fött!

Bebis:
Nu börjar den sista tredjedelen!
Och nu kan man ge säkra mått på bebisens fulla längd.
Bebisen väger ca 1 kg och är ungefär 34 cm från huvud till häl (24 cm från huvud till stjärt).
Fram till nu har din bebis ögon varit stängda, men nu öppnar och stänger "hon" dem hela tiden.
I den här veckan har din bebis hörsel utvecklats yttligare.
Undersökningar visar att foser inte tycker om vissa ljud.
Det rytmiska ljudet från en trumma får den att bokstavligen hoppa inne i magen.
När du talar ökar bebisens hjärtverksamhet.
Glöm inte att sjunga mycket för din bebis.
Bebisen känner igen din röst (och även din partners om han är mycket tillsammans med er två).
Barn som föds nu har stora chanser att överleva, överlevnaden är faktiskt 97%

Partner:
Finns det ni behöver för babyn hemma eller funderar du kanske på vad som behöver kompletteras?
Skötbord, barnvagn etc.
Köpa nyy eller begagnat?
Gör en kostnadsanalys.


För ca en vecka sedan upptäckte jag att jag hade fått två strior på undersidan av magen, såg det på jobbet efter jag hade varit på toa och skulle klä på mig (ser ju inte dit under annars).
Nu har dom bildat en liten familj, har fått några till runt samma område, nu har jag blivit hudcremes beroende, går och smörjer in mig konstant.
Även om strior inte är hela världen så hoppas jag att det inte bli alltför mycket.
Jag tycker det är väldigt skönt att röra på mig, kortare promenader eller poweryoga är väl det som ligger högst på listan och jag hade väl tänkt hålla på med det ända in i slutet.
Halsbrännan härjade ju för några veckor sedan, det kan komma någon gång ibland också beroende på vad jag har ätit, tryck mot lungorna eller bröstkorgen känner jag av rätt ofta men ingen gas i magen!
Jag är snorig som en tok, det är bara att snyta sig hela tiden.
Har aldrig varit ett fan av nässpray, testade någon gång som barn men drog bara ner det i halsen vilket gjorde sjukt ont så jag svor en ed på att aldrig mer testa!
Papper funkar minst lika bra.
Äntligen ett mått på hela bebisen och inte bara till rumpan, den var större än jag hade trott.
Jag tror iaf att det börjar bli lite trångt för lillen, den sparkar jätte kraftigt nu och man kan se hur den flyttar omkring.
Dock inte så tydligt så man ser en fot röra sig, utan mest bara en stor klump som flyter längs magen, jätte mysigt är det iaf och jag blir lika rörd varje gång.
Jag sjunger nästan hela tiden för bebisen, tar i för kung och foserland i duschen och hoppas att grannarna inte ska höra mig, alltid vid datorn när jag har musik på och ibland kan jag bara gå och sjunga ändå.
Ni som hört mig sjunga vet att jag är riktigt kass, så jag vet inte hur mycket bebisen njuter av min sång egntligen, hehe.
Vi sa från början att vi ville köpa allt nytt, vilket vi egentligen fortfarande vill.
Men vi har kommit fram till att en del saker kanske kan vara okej beg.
Vi fick ju en säng + madrass + spjälskydd av min kusin som hon använt till en bebis och det känns bra.
Men vagn, skötbord, babyskydd, babygym, badbalja blir iaf nytt.
Min kusin hade mer saker hemma som hon erbjöd sig att ge till oss om vi ville, som bla bärsele.
Även om jag vet att hon tar bra hand om saker så vill jag gärna ha nytt, vi har redan spanat in en babybjörn.
Men jag sa att vi kan komma och kolla på grejorna hon hade så får vi se hur vi gör sedan.

Kommentarer
Postat av: Emilie

Shit vad stor unge du har i magen nu ;) Den växer och knakar =)

2009-11-19 @ 22:00:46
URL: http://emiliejohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0