VECKA 26


Mamma:
Livmodern mäter nu ca 24-27 cm från blygdbenet till toppen och den växer just nu på längden med knappt 1 cm i veckan.
Du kan börja känna dig tung och trött nu, kanske misströstar du och tycker att graviditeten aldrig kommer ta slut.
Men tänk på att två tredjedelar är avklarade, snart går du in i slutspurten.

Bebis:
Barnets vikt är ca 850 gram och huvud-stjärtlängden 23 cm.
Många barn rör sig mycket trots att det börjar bli trångt därinne.
Det är fortfarande magert och skrynkligt.
Huden blir allt kraftigare och mindre genomskilningt.
Rörelserna syns tydligt utanpå magen och du kan känna de olika kroppsdelarna - stjärten, en fot, ett knä.

Partner:
Visst går det att få kontakt med bebisen!
Den lär sig känna igen båda era röster.
Att höra er tala nu kommer att verka lugnande på bebisen efter födseln och underlättar dina möjligheter när din partner behöver avlastning.
Den blivande mamman kan få svårt att hitta en bra sovställning.
Handla några extra kuddar som hon kan placera mellan knäna när hon sover på sidan.


Tung känner jag mig, mest bara i sängen när jag ska ta mig upp.. Och i soffan när jag ligger ner!
Förut skrattade jag åt det, nu blir jag bara förbannad för att jag inte kan ta mig upp på ett smidigt sätt.
Jag önskar vi hade hade ett lite större sovrum så jag kunde rulla ut från sängen, nu måste jag i stort sätt ta mig från ryggläge till sittande och eftersom sängen är mjuk sjunker jag bara ner mer och ramlar bakåt igen, frustrerande!!
Jag kan inte hålla med om att graviditeten känns som en evighet och att den inte ska ta slut, det känns snarare som att det är väldigt nära nu.
Det är bara 15 veckor kvar till BF, så förhoppningsvis är bebisen ute om ca 13v eller i "värsta" fall om 17v.
Jag är överlycklig över att bebisen rör så mycket på sig, det är alltid lika underbart att känna hur den bufflar runt och sparkar till lite då och då.
Jag hoppas verkligen att den aldrig kommer hitta mina revben och sparka hårt på dom, överallt annars går bra.
Det här med att känna kroppsdelarna, jag vet egentligen inte alls vad det är jag känner.
Men jag skulle kunna gissa på att jag kännt fötterna flera gånger och kanske en rumpa, men who knows!
Jag har brukat snott en kudde av Dennis för att ha mellan knäna, men det kanske är dags för mig att köpa en egen.
Det är så otroligt skönt med den extra kudden, jag hade aldrig kunna föreställa mig vilken avlastning det skulle bli och vilken skönare sovställning man fick.
Jag har alltid sovit på mage så det har varit svårt att vänja bort, men nu är det nästan omöjligt, det är inte bekvämt längre.
Rygg vågar jag inte sova på för Slayer älskar att springa och hoppa på magen och det känns så obehagligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0