VECKA 25


Mamma:
Livmodern mäter ca 23 till dryga 26 cm och är som en fotboll.
Du kan känna livmodern ungefär 5 cm ovanför naveln.
Livmodern växer och kan nu trycka rätt rejält mot urinblåsan.
Håll dig inte för länge, det ökar risken för urinvägsinfektion.
Vissa kvinnor bär sina barn lågt, andra högt.
Jämför din mage med kompisens om du vill, men tro inte att de kommer se lika ut.
Många kvinnor börjar att "boa" sig i mitten av graviditeten.
Att vilja städa garderober, inreda bebisrum och sy gardiner mitt i natten eller få städmani är inte ovanligt.
Även den väntande fadern kan drabbas av detta, det är ett sätt att förbereda sig inför föräldraskapet.
Någonstans i mitten av graviditeten börjar din man/pojkvän förstå vad som håller på att hända.
I början kan det vara svårt för en man att känna sig delaktig.
Nu när magen putar blir det mer påtagligt att det är något som växer därinne.

Bebis:
Din bebis väger omkring 700 g och är ca 22 cm.
Det är den genomsnittliga storleken på barnet i den här graviditetsveckan, men den kan variera från bebis till bebis och mellan olika graviditeter.
Man vet att alla foster är ungefär lika stora fram till vecka 20, senare ökar skillnaderna.
Nu kan bebisen öppna och stänga ögonen utan problem, den har redan lite hår på huvudet och fötterna är nästan 5 cm långa!
Bebisen dricker av fostervattnet, som smakar ganska sött och innehåller en mängd nyttigheter som glukos, fruktos,  fettsyror, citronsyra, mjölksyror, aminosyror och proteiner.
Allt skapat av din kropp!

Partner:
Känner du dig kluven inför din nya roll som blivande pappa?
Du är inte ensam.
Många anmäler sig till en föräldragrupp på mödravårdscentralen den här tiden.
Ni kan båda ha stort stöd av att träffa andra föräldrapar.


Tryck mot urinblåsan händer nästan hela tiden, kissar som en tok och det börjar nästan bli lite jobbigt.
Nu när Jag och Dennis ska kolla på tex kläder åker vi nästan alltid till Birsta där det är gratis toaletter, på stan skulle jag bli pank om jag skulle betala 5 spänn hela tiden!
Jag skulle gärna vilja jämföra min mage med någon som gått lika långt som mig, men dessvärre har jag ingen kompis att göra det med..
Haha roligt att det står om städmani just denna vecka, iförrgår påbörjade Jag och Dennis en storstädning av hela lägenheten, allt ska bli spotless.
MEN det är ingen städmani som vi drabbats av, det ser helt enkelt bara förjävligt ut här hemma och vi vill få ordning på allt så vi kan hålla efter det bättre tills bebben kommer hem/ut.
För några veckor sedan känns det som att det gick upp för Dennis att det verkligen är en bebis i magen, ungefär då han kände den sparka för första gången och nu går han och tar på magen jätte ofta och det är så mysigt.
För mig gick det upp i v18 när jag var på UL, hade Dennis fått följt med så tror jag han hade kännt annorlunda med.
Nu börjar min bebis bli stor, mätte fram 22 cm på ett måttband och la mot magen för att se och det är rätt stort.
Ser man måttet framför sig ser det inte ut att vara så mycket för världen.

Har också märkt en ändring på bebisen
dygnsrytm, förut var den som mest livlig på kvällen när jag skulle sova.
Men på dom senaste dagarna har den varit mest livlig mitt på dagen, just nu ligger den och sparkar för kung och foserland.
Jag brukar alltid dra upp tröjan och kolla på sparkar och när den bara bökar omkring och det är så himla läckert när magen bukta ut.

Härom dagen fick vi hem brev från MVC om föräldragrupp som vi ska gå med i, det ser jag fram emot.
Vi ska till våran BM på måndag så ska prata lite med henne om det.



Kommentarer
Postat av: Sara

Tack så mkt=)

2009-11-06 @ 10:49:46
URL: http://sawja.blogg.se/
Postat av: Anna Lundin

Det är så härligt att läsa och se hur det går för er.. = ) Tänkte säga de är du med på familjeliv.se? Där kan du kolla på andra magar och lite sådant. = ) Kram

2009-11-06 @ 15:43:19
URL: http://trollmorzan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0