VECKA 13


Mamma:
Brösten förändras, de blir större, vårtgården kan bli mörkare och blodådror syns tydligare.
Finns din midja kvar? Grattis, men gläds inte för mycket, den försvinner snart, för nu och några veckor framåt växer barnet fort!
Om dina kläder stretar i midjan så är det dags att börja använda löst sittande plagg eller kläder av stretchmaterial.
Din mage går inte längre att pressa in i tajta fodral.
Nu kan du sannolikt känns toppen på livmodern ca 10 cm nedanför din navel.
Den känns ungefär som en mjuk boll.
Vissa kvinnor kan känna hur livmodern växer.
Det kan dra och streta i ljumskarna, det är så kallade ligamentssmärtor - ofarliga med obekväma.

Bebis:
Din bebis är ca 6,5 - 7,8 cm lång, stor som en persika och väger 14-20 g.
Bebisen växer snabbt i längd, huvudet som tidigare varit abnormt stort i förhållande till kroppen växer mindre nu.
Nu sköter moderkakan all tillförsel av näring och den producerar kontinuerligt de hormon som hjälper kroppen att fortsätta vara gravid.
Få fysiska missbildningar (läpp- och gomspalt, ryggmärgsbråck etc.) uppstår efter tredje månaden.
Din bebis kommer dock under hela graviditeten att vara lika känslig mot droger, alkohol och cigaretter.
Även för mycket stress kan påverka din bebis negativt.
Bebisens ansikte får allt mer mänskliga drag.
Ögon och öron kommer på rätt plats.

Partner:
Njut av er graviditet.
Ta promenader och ta tillvara dagsljuset.
Många gravida börjar återfå sitt hårs lyster nu, överraska henne med lite lyxiga hårprodukter.

Än så länge, vad jag har märkt så har inte mina bröst vuxit vilket jag är glad över.
Hoppas verkligen inte att dom kommer växa sig speciellt större, hua!
Mina byxor är redan för tight i midjan så jag förlänger dom med en hårsnodd om jag inte använder mina jenasleggings.
Igår införskaffade jag mig mina första mammabyxor som var hur skön som helst och dom kommer jag använda på jobbet så mycket jag bara kan.
Stess, stress, stress.. Jag måste börja lugna ner mig hemma och framförallt på jobbet.
Där har jag väldigt svårt att hålla ett lugnt tempo, stressar alltid upp mig i onödan och flyger fram, men det ska definitivt bli stor ändrig på det.

För övrigt mår jag jätte bra just nu, illamåendet försvann för flera veckor sen, jag börjar bli mindre trött än tidigare så jag har egentligen inte så mycket att klaga över.
Vet inte om det är inbillning men jag börjar känna mig lite otymplig, bla. att böja sig är jobbigare.

Något ni får vänta någon vecka till på är magbilder, jag har blivit lite större men vill inte visa förns jag ser en större skillnad.
Vet åtminstonde att två av er gärna vill se, men ni får hålla ut lite till ;)

Just det, något jag och Dennis kom fram till är att jag är i 4:e månaden nu, om en månad ska vi på vårat första UL och en månad efter det har jag gått 6 månader, vilket betyder att det är tre månader kvar, TRE MÅNADER!!
Tiden går nog fortare än vad man får för sig ändå.


Kommentarer
Postat av: Sara

Men gud vad skönt att illamåendet gått över :) Jag fick sån fruktansvärd huvudvärk oxå och de + illamåendet gick inte över förrns efter v 20, jättejobbigt. Köpte 'kvinna' tabletter på apoteket och tyckte dem hjälpte. Visst går tiden fort?:D Helt sjukt. Jag har bara en månad kvar om ens det, kan ju komma tidigare med!

2009-08-20 @ 10:26:57
URL: http://sawja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0