VECKA 21


Mamma:
Din livmoder når ca 1 cm ovanför naveln.
Livmodern mäter ungefär 19-22 cm från blygdbenet till livmoderns topp.
Du börjar få en distinkt "kula" på magen och det syns att du är gravid.
Magen växer och trycket på lungor, urinblåsa och njurar ökar.
Det är vanligt svullna i ben och händer, främst framåt eftermiddagen.
Men blir du väldigt svullen snabbt bör du kontakta din barnmorska.
Runt femte-sjätte månaden är det inte ovanligt att gravida kvinnor känner smärta i bäckenet, s.k. bäckenuppluckring.
Du kanske vet bernets kön men har valt att inte föra informationen vidare, eller så har du inte tagit redan på det själv ens.
Bli då inte förvånad över alla spekulationer: en del tycker du har en typisk pojkmage, en annan gissar att du ska ha en tjej eftersom du är sugen på syrliga frukter...

Bebis:
Nu får barnet viktiga antikroppar från dig som skyddar mot sjukdomar efter förlossningen.
Den väger ca 300 gram och är ca 18 cm lång - som en banan.
Den har fortfarande plats att röra sig fitt och sparkar både upp och längst ner i magen.
Ditt barn kan reagera på ljud i sin omgivning - prata med det, läs för det, sjung för det.
Och uppmuntra din partner att göra detsamma!
Det kommer att underläta anknytningen till varandra efter förlossningen.

Partner:
Ju mer bernet växer desto mer töjs mammans mage ut.
Det kan klia och då känns det skönt att få magen insmord med en svalkande salva.


Jag har ännu inte lagt märke till om jag svullnar upp på em, men bara för skojs skull ska jag försöka tänka på det idag.
Samma gäller bäckenuppluckring, har inte haft några känningar av det men det kommer säkert.
Nu ska jag börja använda mitt stödbälte mer effektivt för att lindra det lite och hoppas på att det hjälper.
Jag hoppas verkligen på att jag inte kommer få mycket problem med det under graviditeten.
Jag tror att nästan alla vänner och bekanta har gissat på att det är en Dennis Jr i magen, det är väl två st som gissat på en flicka om dom inte har ändrat sin åsikt, hehe.
Bebben är nästan 20 cm nu, helt sjukt men otroligt roligt att läsa.
Det går framåt! :)


Kommentarer
Postat av: Emilie

Gud så härligt för dej frida att har haft en sån fin och bra graviditet !=) Men du tänka höra, ha du nån mail? Så kan jag skicka bilderna på bebismagen från när du var här förra helgen !=) Och du jag tänkte lägga upp lite bilder från helgen på min blogg, du kan ju gå in och kolla och säga till om du vill att jag ska ta bort nån. (jag lovar, inge facebook) Puss på dej

2009-10-08 @ 10:45:55
URL: http://emiliejohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0