Riktigt sura remmar

Igår var det premiär för skapandet av hallonremmar här hemma, extra sura.
Dem är inte alls som remmar man kan köpa på affären, utan det blev mer som gelégodis - tycker man om det så kommer nog dessa bli perfekt.
Jag är inte förtjust i gelégodis så det var inget för mig.
Jag försöker att inte äta vanligt gelatin så kokade ihop dessa med vegegel och det är så svårt att dosera då det finns en ungefärlig omvandlare vad gäller mängd, gelésocker multi brukar jag ta som ersättare men det hade blivit helt fel i det här receptet.
 
Sura hallonremmar:
180g frysta hallon
8 gelatinblad
1,5dl strösocker
0,5dl vit sirap
1,5dl vatten
0,5tsk citronsyra
 
Garnering:
1,5dl strösocker
2krm citronsyra (1krm om man inte vill ha jättesura).
 
Börja med att klä en plåt med inoljat bakplåtspapper, tina sedan hallon i micron.
Passera dem genom en finmaskig sil så att du får 1dl hallonpuré.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten, ställ åt sidan.
Koka hallonpuré, strösocker, sirap och vatten i en kastrull på hög värme.
Låt stormkoka i ca 6min, ta sedan av från värmen.
Krama vattnet ur gelatinbladen och rör ner i den varma hallonblandningen, tillsätt till sist citronsyran och rör om.
Häll ut på plåten och bred ut med hjälp av en palett eller spatel.
Låt stelna i rumstemperatur i 2h.
-
Blanda ströcsocker och citronsyra på en bricka, skär godiset i 2 cm breda remmar och vänd dem i sockerblandningen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0