VECKA 37


Mamma:
Det är inte säkert att ditt fundusmått har ökat sedan förra veckan.
Det beror på att många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu.
Måttet kan till och med vara lite mindre än sist.
Nu är det dags att kolhydratladda inför förlossningen.
Långsamma kolhydrater som pasta, ris och potatis ger mer energi som räcker länge.
Börja förbereda dig för tiden efter förlossningen redan nu.
Försök att dra ner på tempot och vila en stund varje dag.
De sparade krafterna kommer du att behöva till alla nattamningar.

Bebis:
Din bebis väger nästan 3 kg (ca 2950 g) och är runt 47 cm lång.
De flesta bebisar ligger med huvudet neråt vid den här tidpunkten, men vissa bebisar kan ligga med stjärten neråt.
Då brukar man försöka vända barnet.
Men ofta går det alldeles utmärkt att föda fram barnet vaginalt, det beror mycket på hur rymligt ditt bäcken är och naturligtvis också på vad du själv vill.
Barnet tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem.
Ändå är lungorna det sista av barnets organ som mognar.


Det börjar närma sig, men jag kan ändå inte riktigt förstå det än.
Tror att det kan ha och göra med att jag fortfarande jobbar så jag har inte så mycket tid över att tänka på att  förlossningen är nära.
Då jag väl har slutat jobba så kanske jag kommer fatta, det återstår att se.
Jag mår fortfarande tip top måste jag säga, självklart är jag lite trött och tung men sånt hör till så jag ska inte klaga alltför mycket även om det är skönt ibland.
Jag och Dennis måste sätta oss ner och fundera över vad vi vill ska stå i förlossningsbrevet, nästa besök hos bm ska vi nämligen fixa med det.
Jag har nog bara fyra saker som jag tycker känns viktigt, Dennis har en vad jag vet om.
Vad mer?
På lördag hämtar vi ut vagn och babyskydd, kommer bli så härligt att få hem det.
Har lovat Emilie att jag ska lägga ut en bild på babyrummet också, men det är inte städat där inne så det får bli när vi har städat.
Sen har jag nog inte så mycket mer att dela med mig av för den här gången.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0