VECKA 36

Hittade den här bilden i min "mammabok", trycket på urinblåsan, magsäck och lungor. Ganska häftigt vad som händer i magen under en graviditet.
v.12 mot v.36


Mamma:
Din livmoder mäter 32-35 cm och det är omkring 15 cm från naveln till livmoderns topp.
Nu står magen som högst.
Livmodern når upp till, och under, dina revben. Det känns, eller hur?
Men misströsta inte, snart kommer magen att sjunka lite för varje dag allteftersom barnet lägger sig till rätta i bäckenet.
Kolostrum, eller råmjölk, är rik på protein och kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född.
Det är normalt att kroppen samlar en del vätska, särskilt om det är varmt ute.
Nu kanske du återigen drömmer en hel del - ofta handlar det om förlossningen.
Det är ditt undermedvetna som håller på att förbereda dig för vad som komma skall.

Bebis:
Nu väger bebisen ca 2750 g och är 46 cm lång.
Många kvinnor tycker att bebisen rör sig mer sällan och med mindre rörelser från och med nu.
Fostervattnets mängd ökar inte mer utan kan snarare minska lite därför att din kropp absorberar en del av det.
Det är vanligt att bebisen har lagt sig i sin rätta position i den här veckan, särskilt om du är förstföderska.
Föds bebisen i veckan 36 klarar den sig alldeles utmärkt man kan behöva lite extra hjälp med värme och mat.
Nu avslutas ett kritiskt stadium av hjärnans utveckling.
Hjärnan är färdigväxt och mogen för livet efter förlossningen.
Psykologer hävdar att din bebis redan nu är medveten om sitt "jag".
Den kan medvetet röra armar och ben, ta emot enkla budskap utifrån och svara på dem med ilskna sparkar eller genom att tryggt somna in.

Partner:
Om du följer med din partner på föräldrautbildning kan du få betalt av försäkringskassan om du behöver ta ledigt från jobbet.


Jag har mått oförskämt bra under min graviditet, men nu börjar jag verkligen känna att orken inte finns.
Det är jobbigt att göra det mesta och jag är inte lika pigg längre.
Jag känner mig så otroligt tung, herregud.
Däremot är jag jävligt tjurig och envis och vägrar inse det alltför ofta, vilket slutar med att jag är helt slutkörd.
Från och med nu ska jag börja lyssna mer på min kropp och vila upp mig lite mer.
Kanske dags att börja sova middag varje dag.
Jag har inte haft några drömmar om förlossning än, men flera gånger har jag drömt att jag har en bebis.
Tråkigt nog har jag aldrig sett vad det är för kön, det hade varit lite roligt.
Råmjölk har jag läckt hur länge som helst, är ganska van vid det här laget.
Men jag läcker fortfarande bara när jag inte har bh på mig, dvs alltid när vi är hemma.
Jag hatar verkligen att ha på min bh, inte det minsta skönt.
Än så länge tycker jag bebis är aktiv i magen, den sparkar inte alls som den tidigare gjort utan det är mer att den snurrar runt så man känner böket, men ibland kommer det någon kick!
Så vi får se vad som händer med det tiden som är kvar.
BB väskan för bebisen är iaf färdigpackad, ska väl ge oss på våran egen i början av februari.
Lika bra att ha dom klar så man slipper tänka på det senare.
Vagn och babyskydd hämtar vi också ut nu i slutet av januari, spännande!


Kommentarer
Postat av: Sara

Kan va bra att packa för nu är det inte långt kvar Frida :D Snart får du mysa med din bebis!

2010-01-22 @ 09:31:23
URL: http://sawja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0