VECKA 39


Mamma:
Bebisen fyller upp hela din mage.
Livmodern mäter mellan 35-37 cm och du väger kanske lika mycket som vid förra veckans kontroll.
Du känner dig säkert gigantisk, är det inte fantastiskt att en helt färdig bebis trots allt får plats i din mage!
Både ditt psyke och din kropp ställer in sig på förlossningen och tiden därefter.
Nu känner många kvinnor att de struntar i hur förlossningen går - bara bebisen kommer ut.
Nu kanske blöjreklamen börjar komma in genom brevlådan!
Känner du dig trött, sur och gnällig?
Lugn, det är helt normalt!
En del vill inte göra något alls den sista tiden, andra blir fulla av energi och vill fixa och stå i därhemma.
Kanske får du total städnoja och går loss med dammsugare och mopp.
Men trötta inte ut dig för mycket.

Bebis:
Din bebis vikt är ca 3,3 - 3,7 kg och är ca 48-50 cm lång.
Trots att det är trångt fortsätter din bebis att öka lite i vikt varje dag.
Barnets förberedelse inför förlossningen är fascinerande.
Hjärtat och levern laddar upp med näring som ditt barn kan använda framför allt vid syrebrist under förlossningen.
Det hjälper även det ofödda barnet att klara sig utan näring de första levnadsdygnen, innan din mjölkproduktion kommit igång ordentligt.
Samtidigt producerar din bebis brunt fett just nu så att den kan klara sig i kylan utanför din varma livmoder.
Bebisen förbereder sig för en riktig strapats!
Gör vad du kan för att hjälpa till.
Ni ska gå igenom det här tillsammans.

Partner:
Mamman ska inte trötta ut sig innan förlossningen, inte du heller.
Tänk på att du ska ha ork att assistera kanske under många timmar.


Vad jag känner just nu är wow vad häftigt.
Det är så nära att jag vet inte vad, om prick två veckor är mitt bf så om en månad är jag mamma, hur sjukt?
Tror jag skrev det här förra veckan också, men jag känner mig absolut gigantisk.
Magen är i vägen för det mesta, puttar till saker med den, folk går in i den, men jag älskar den så mycket.
I vanliga fall är jag väldigt rörlig i sömnen, snurrar på väldigt mycket men nu på slutet så är det som att min kropp inte orkar vända sig.
Somnar jag på höger sida så vaknar jag i precis samma ställning, ibland har jag vaknat på rygg, men aldrig att jag snurrar runt till andra sidan.
Jag känner mig inte otålig än, självklart skulle jag bli mer än glad om bebisen skulle komma nu men den kan lika gärna få stanna i magen lite till för jag har dragit igång lite projekt här hemma som jag vill bli klar med först.
Som texten säger, hur häftigt är det inte att en färdig bebis får plats i magen!?
Igår kväll blev jag nästan irriterad, började få en massa "mensvärk" vid elva-tolv som höll på i någon timme.
Det var på sätt och vis en skön känsla men jag blev lite förbannad för jag började tänka att det inte fick dra igång något nu för jag ska på stan idag för att shoppa och sen fika med några vänner, nästa vecka har jag bokat tid för färgning av bryn och fransar plus att jag har lite här hemma som jag gärna vill bli klar med innan bebisen kommer.
Men som sagt, det hela avtog efter någon timme, så det var trevligt med att litet smakprov :)


Kommentarer
Postat av: Linda

2 veckor Frida... Oh my! Det är ju ingenting. Bra med förvärkar. Spännande! :-)

2010-02-11 @ 15:07:21
URL: http://linda1978.blogspot.com/
Postat av: Malin

Haha, du är så härlig vännen ;)

Längar tills bebisen kommer! Då måste jag få hålla i den :D

2010-02-12 @ 08:15:26
Postat av: Emilie

ÅÅÅhhh va häftigt Frida !!!=) Njut av de sista dagarna nu ;)

2010-02-12 @ 22:35:04
URL: http://emiliejohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0