VECKA 23


Mamma:
Nu kanske du börjar känna av sammandragningar - livmodern drar sig samman och magen blir hård som sten.
Kommer de ofta och/eller är smärtsamma är det en signal att du behöver dra ner på tempot och ta det lugnare.
För mycket stress är inte bra, men samtidigt behöver du förstås inte bäddas in i bomull!
Kanske upptäcker du att du har blivit mer tankspridd och glömsk än vanligt - isf är det dina graviditetshormoner som spelar dig ett spratt.
Många känner av halsbränna nu.
Det brukar hjälpa att äta lite och ofta, undvika starka kryddor samt sova med huvudet högt.
Din livmoder mäter någonstans mellan 21 och 24 cm från pubisbenet.
Urinblåsan ligger ovanpå livmodern och inkilad mellan under blygdbenet.
När livmodern växer trycker den mot blåsan och du blir oftare kissnödig.

Bebis:
Nu väger din lilla bebis ca 500 g, ett halft kilo och är ca 20 cm lång.
Fostret fortsätter att fylla ut och lagra fett men än så länge är huden alldeles rynkig.
Nu börjar din bebis mer och mer likna en liten nyfödd.
Bukspottkörteln utvecklas nu, den producerar kormoner och insulin som behövs för blodsockerbalansen.
Naglarna är fulländade, ögonfransarna är synliga och den första avföringen håller på att bildas.

Partner:
Även om det inte är du som bär på barnet visar forskning att ofädda barn uppfattar och känner igen de röster som finns i deras närhet.
Prata med barnet!


Sammandragningar har jag absolut kännt av och på något sätt känns dom lite obehaglig.
Magen blir som sagt hård och det känns nästan som att den fylls till max med massa luft.
Jag tycker väl att jag är rätt duktig på att inte stressa, jag har blivit allmänt lugnare av graviditeten, men det kanske har att göra med att man blir trött fortare, hehe.
Minnet känns bra fortfarande, men halsbrännan har som sagt gjort sig påminnd MEN det var någon dag sen jag hade några känningar nu så det känns jätte skönt.
Kissnödig.. Jag är jämt kissnödig känns det som, utan att skämta går jag säkert på toa var 20:onde min och ibland hinner jag bara ut från toan så får jag gå in igen och göra av mig.
Vad roligt att bebisen redan är 20 cm, nu är det nästan bara 30 cm kvar innan den ha vuxit klart på längden (förhoppningsvis).
Plus att den börjar bli en liten tjockis, den väger redan som ett vanligt smörpaket!
Något mindre roligt är att jag börjar känna av graviditeten nu, fötterna har tagit mest stryk och jag börjar få lite känningar i ryggen.
Det med ryggen har jag nog bara mig själv att skylla, måste börja tänka på min hållning så jag inte felbelastar ryggen är jag är trött.
Det var nog allt jag hade att säga denna gången!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0