Första besöket hos MVC


08:00 imorse var vi på inskrivningen hos MVC.
Jag var väldigt förväntansfull med allt, har läst lite på internet om vad som skulle hända där och det kändes skönt att ha lite kontroll på vad som väntade.
Min barnmorska är helt underbar, så jag är överlycklig att jag fick henne.

Först gick vi igenom ett frågeformulär som jag fyllt i, pratade lite mer ingående om mina svar.
Pratade om hur jag mådde nu och om hur jag har mått, hur Dennis känner sig i sin roll, min kost och sånt.
Fick en väldigt intressant bok av henne som heter "vänta barn" där det står lite mer om förlossning, graviditet och föräldraskap, så den ska jag småläsa lite i senare idag.

Hon tog fram en tabellsnurra för att beräkna ett ca datum till BF, hon gav oss 23 feb.
Jag hade kollat på internet och fick fram 22 sen innan.
Hon sa även att vid nästa koll på ul brukar dom räkna om det hela och nio fall av tio så plussar dom på någon dag.
Men det gör inte mig något alls, februari var precis rätt månad, vi hade ju planerat att det skulle bli då så.

Vi pratade lite om mina snusvanor, jag har inte skrivit det tidigare men jag har väldigt svårt att sluta, suget jag har efter snus nu är 10 ggr värre än då jag snusade "normalt".
Så det händer att jag snor någon snus av Dennis under dagen, dock snusar jag mer nikotinfritt än med nikotin MEN det är så himla frustrerande att jag inte har kraften att sluta bara sådär.
Jag har tidernas sämta samvete pga av det och är livrädd för att jag har skadat fostret pga av det.
Dock så lät barnmorskan ändå relativt lugn, hon tyckte att det var en bra början att jag inte snusade mycket nu och att jag verkligen försökte sluta och föreslog att dennis skulle sluta för att underlätta det hela för mig.
Det känns som en bra idé men på samma gång tycker jag inte att han ska behöva lida pga att jag inte tillräckligt mycket disciplin, så han skulle börja med att lugna ner snusandet när jag är i närheten och snusa mer öppet när jag jobbar, han jobbar osv.

Efter vårat samtal gick jag vidare för att väga mig och ta blodprov.
Först tog som sju rör med blod till olika test, bla HIV, röda hund.
Sen tog hon två droppar för att kolla järnvärde och blodsocker, båda såg mycket bra ut så det var skönt.

Nästa besök blir när jag är i v.18, dvs i slutet på september och då ska jag till sjukhuset på UL.
Jag längtar som bara den, vill se på våran lilla knudd.

Kommentarer
Postat av: Amy

Shiiit fy fan vad kul. :) Åh så spännande.. Tänk inte så mycket på det där med snuset honey, det finns ju dom som skorstens röker genom hela graviditeten. Du FÖRSÖKER ju verkligen, eller hur?! All heder till det. :) Åååh vad jag längtar tills ungen kommer, jag kommer vara cola moster/gudmor Amy. I cant wait! :D

2009-07-29 @ 13:32:47
URL: http://amandamedh.blogg.se/
Postat av: Sara

UL är så himla häftigt :) ni borde filma med kameran eller mobilen, om man får. Förhoppningsvis ligger jag och försöker få ut min bebis när ni gör UL;)

2009-07-30 @ 11:01:18
URL: http://sawja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0