VECKA 33


Mamma:
Svårt att sova?
Ligg inte och vrid dig för länge, det är ibland bättre att gå upp en stund för att läsa eller se på tv.
Det är inte alls ovanligt att man sover sämre och sämre.
Vila så mycket du kan på dagarna.
Ditt magmått är 30-33 cm.
Sluta inte att äta för att du oroar dig över stor viktökning.
Just nu behövs mycket näring till både dig och din bebis.
Många gravida tänker mycket på förlossningen nu.
Läs mycket och förbered dig väl.

Bebis:
Bebisen är ca 43 cm lång och väger två kilo.
Din bebis ökar sin vikt med ca 225 g i veckan.
Barnet börjar kunna reglera kroppstemperaturen, underhudsfettet lagras upp.
Nu uppfattar den ljus och mörker, natt och dag.
Nu har barnet antagligen lagt sig i det vanliga fosterläget - med huvudet neråt.
Om inte, så har det fortfarande tid att vända sig.

Partner:
Vissa blivande mammor är ganska stora runt magen just nu och upplever att det är tungt att röra sig.
Det är vettigt att hon spar på sina krafter och inte överanstränger sig med tunga lyft eller andra stora förändringar.
Hjälp henne att finna ro.


Jo tack jag har ganska svårt att sova, om det inte är bebisens bökande som håller mig vaken så är det något annat som stör.
Självklart tänker man på förlossningen, den är ju inte såå långt bort.
Men jag känner mig fortfarande väldigt lugn och tycker jag har läst det som behövs.
Resten får flyta på som det vill.
Ska snart skriva förlossningsbrev med BM, det ser jag verkligen fram emot.
Jag glömde fråga barnmorskan om bebben låg med huvudet ner, sist gjorde den det men den kan lika gärna snurrat runt där inne.
Men tycker jag känner en rumpa under bysten, men det kan ju också vara huvudet.
Nästa besök SKA jag komma ihåg att fråga henne.
Tänk vad sjukt, bebben ska växa ca 10 cm till, det är inget och öka ca 1,5 kg i vikt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0