VECKA 31


Mamma:
Från och med nu går du lite oftare till barnmorskan och hon kollar bland annat om barnet ligger med huvudet neråt och när det fixerar sig.
Fundusmåttet är förmodligen mellan 29 och 32 cm nu och bebisen fyller upp större delen av magen.
Många gravida samlar mycket vatten i kroppen, särskilt fötter och vader kan svullna.
Försök röra på dig regelbundet, drick mycket vatten och lägg dig gärna och vila med fötterna högt en stund.
Om du inte redan gjort det, börja tänka på förlossningen och vad som ska hända efter den.
Både du, din bebis och resten av familjen kan ha glädje av att ni redan nu talar om och föreställer er hur det kommer bli när bebisen är född.

Bebis:
Din bebis växer och växer.
Nu väger den ca 1600 gram och är 40 cm lång.
Rörelserna är kraftiga - när barnet skjuter ifrån med benen och sparkar till med fötterna kan det få dig att tappa andan!
Många bebisar hickar flera gånger om dagen och det kan synas som små ryckningar på din mage.
Håret på bebisens huvud börjar bli riktigt långt, det kan redan nu mäta ett par cm.
Din bebis har lärt sig att orientera sig i "rummet".
Den kan fortfarande ligga med huvudet uppåt, men redan nästa vecka ligger de flesta foster med huvudet neråt och fortsätter med det tills födseln.

Partner:
Har ni diskuterat hur ni ska dela upp föräldraledigheten?
Hos försäkringskassan kan ni få många tips och råd.
Ta kontakt!
Och prata med din arbetsgivare.


Oj oj vad jag känner mig gravid!
Hur ska bebisen kunna växa ännu mer?
Det märks tydligt att bebben har blivit stor, och att det börjar bli trångt inne i magen.
Nu är det mest att man känner den bökar än sparkar, det blir riktiga utbucktningar på magen och ser hur det förflyttar sig där under, verkligen jätte häftigt att se!
Som jag skrivit tidigare så har jag redan fått vätska i fötterna och vaderna och det är fortfarande lika komiskt att se dom tjock och formlös.
I förrgår kan jag ha kännt bebisen hicka, det var rytmiska ryckningar på magen en liten stund, sen avtog det.

Men vem vet, kanske är en trummis där inne som tränar på att hålla takten.
Den 28:onde ska vi till barnmorskan igen, ska bl intressant att se hur den ligger då.
Jag är så nyfiken på dig bebis, vem du är, hur du ser ut, vilket kön du är!
Jag vet att allas magar ser olika ut i graviditeten, jag vet inte om ni tänkt på det men har ni sett vad lågt jag bär?
Har hört att den brukar bli lägre i slutet innan man ska föda, men det kanske är vanligt att ha så här under tiden med.
Jag vill iaf att den ska vara längre upp, det är mycket finare, hehe :P
Lovade Jessica på jobbet att jag skulle göra ett långt inlägg, har suttit och funderat i fem min nu och kan inte komma på mer att skriva.
Men om ni undrar något får ni jätte gärna fråga så svarar jag på dom frågorna i ett nytt inlägg :)


Kommentarer
Postat av: Eleni

Ååh.. vad spännande med bara 9 veckor kvar. Är ju ingenting juh!! Nu vet nästan alla om det.. så jag kan ju berätta att vi också ska ha bebis i sommar!! :) Hur kul som helst!!

2009-12-17 @ 22:37:16
URL: http://elenia.blogg.se/
Postat av: Eleni

Tack!! :) Har varit så nära på att berätta det för dig när vi sprungit på varandra några ggr nu på senaste tiden. Och nu kunde jag inte hålla mig längre!! :) följer ju din blogg hela tiden och tycker det är spännande att läsa hur det är osv... läser mig till "vad som kommer hända" i förväg.. hehe.

2009-12-18 @ 19:47:33
URL: http://elenia.blogg.se/
Postat av: Eleni

Det är fortfarande ganska tidigt. Är i v.10 nu. Har varit på första hälsosamtalet iaf för typ 4 veckor sedan. Det är beräknat till den 22 Juli :)

2009-12-19 @ 10:50:26
URL: http://elenia.blogg.se/
Postat av: Eleni

Ja, det känns super spännande!! Verkligen hur kul som helst. Jag mår faktiskt väldigt bra!! Inget jag egentligen kan klaga på förutom att humöret är en berg och dalbana, så ibland får jag bita mig i tungan på jobbet för att inte skälla ut en kund eller något :P Haha. Verkligen fram och tillbaka, ledsen, arg och glad.. det hinner jag med på 5 minuter känns de som. Sen har jag varit väldigt trött, men det går bra! :) Så snart jag hunnit berätta för dom sista jag känner så tänker jag nog börja skriva lite om det i bloggen också. Men det får nog vänta 1½ vecka till, då vi gått in i v.12 :) Eller kanske 2 veckor får de vänta.. men det kommer iaf! :) Hur känns det för dig/er då? Snart är det liksom dags... måste kännas ganska nära nu ändå?! :)

2009-12-19 @ 21:06:22
URL: http://elenia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0