VECKA 30


Mamma:
Tre fjärdedelar av din graviditet har passerat.
Din mage är ordentligt rund och fundusmåttet är ca 28-31 cm.
Livmodern och moderkakan väger nu tillsammans ett drygt kilo.
Du upplever kanske ditt barn som lite väl stökigt just nu.
Det är som om det passar på och tar ut svängarna medan det kan.
Lugna kvällar framför tvn är inte att tänka på.
Många kvinnor vittnar om att såsom bebisen var i magen blir den även efter den fötts.
Är du trött eller pigg?
Du kan själv påverka detta mer än du tror med vila, motion och rätt kost.

Bebis:
Vid den här tiden väger din bebis ca 1400 g, är ca 38 cm lång från huvud till fot.
Barnets fysiska proportioner är nu som på ett nyfött barn.
Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer för att få plats i kraniet.
Även om det börjar bli trångt kan barnet fortfarande slå kullerbytta i livmodern.
Om du är förstföderska kommer din bebis antagligen att lägga sig med huvudet neråt om ett par veckor.


Ja, vad har jag att säga denna vecka?
Inte alltför mycket tror jag.
Som det står ovan så lever bebisen livet i magen, det är rörelse och sparkar i stort sät hela tiden, en del mer starka än andra!
Jag känner av att jag inte har lika mycket ork nu för tiden, men skulle ändå vilja påstå att jag är pigg.
En dag med mycket aktiviteter fungerar bra, men jag blir helt slut på kvällen istället.

Vad kan jag säga mer?
Längtar som tusan tills barnet kommer, börjar nästan bli otålig.
Tänk att det bara är tio veckor till BF, vilket betyder att den kan titta fram allt från 8-12 veckor.
DET är helt sinnessjukt!

Nej, nu hadej ag nog inte så mycket mer att tillägga.

Kommentarer
Postat av: Malin

Altså 10 veckor, det är ju INGENTING! Gud vad spännande :D

2009-12-11 @ 20:02:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0