VECKA 29


Mamma:
Nu kan du känna toppen på din livmoder ca 10 cm ovanför naveln.
Måttet från ditt blygdben till övre delen av livmodern är ca 27-30 cm.
Din blodvolym har ökat med ca 1,5 liter.
På grund av det ökade trycket på blodkärlen i underlivet och i benen kan du få problem med hemorrojder eller åderbråck.
Många kvinnor känner av förvärkar redan nu.
Är du orolig att föda för tidigt?

Bebis:
Vikten har kommit upp i ca 1250 gram och längden är ca 37 cm från fot till huvud.
Det är ungefär lika långt som din underarm, från armbågen till lillfingret.
Nu ser huvudet inte längre så stort och otympligt ut i förhållande till kroppen.
Det  börjar bli lite trångt i livmodern och ibland hittar bebisen en plats den trivs på, som inte är lika mysigt för mamman.
En fot som vilar mot revbenen till exempel.
Din bebis känner när du är upprörd eller stressad.
Det frigör stresshormoner i ditt blod som sedan passerar moderkakan och överförs till barnet.
Detta kan leda till att barnets hjärtfrekvens ökar och att den börjar sparka.

Parter:
Gör allt för att underlätta för din partner att slappna av.
Massera rygg och fötter, häll upp ett varmt bad och se till att hon inte lyfter tunga saker.


Vad fort tiden går nu, tiden verkligen flyger förbi.
Jag hinner nästan inte med, känns som jag nyss gått in i en ny vecka när nästa drar igång!
Men jag gillar det ändå, längtar så otroligt mycket efter bebisen nu och det känns inte alltför långt borta.
Som ni förmodligen redan läst så har jag samlat på mig lite vatten i fötterna, men jag har inte fått åderbråck eller hemorrojder (så vitt jag vet iaf).
Däremot känner jag mig väldigt stor och otymplig just nu och vet att det kommer bli värre med tiden.

Sitter och kollar på min underarm just nu (som var 38cm), och shit vad stor bebisen har blivit.
Helt sjukt att den får plats i lillmagen!
Den har blivit så mycket mer livlig, nu händer det saker nästan så fort man lägger och sätter sig ner.
Är det inte sparkar så bökar den runt, magen far åt alla håll och kanter.
Brukar känna en rumpa eller ett huvud som lägger sig under tutten, det blir lite obehagligt när man sitter ner eftersom att min kropp sjunker ihop lite.
Men för övigt så sköter sig bebisen perfekt!

Fotmassage får jag varje kväll av Dennis, det är så himla skönt.
Ibland på kvällen brukar han massera i svanken som också är gudomligt skönt.
Funderar på att åka ut till mamma och pappa någon dag för att låna deras badkar.
Jag och Dennis badade där för några veckor sedan och det var jätte mysigt.
Jag har aldrig varit en person som gillat att bada tidigare, men nu njuter jag.
Kanske var det sällskapet eller så är det bara lugnande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0